Taklagsfest och lite bygg-bad!

(null) 


Veckorna springer iväg! Det var ett tag sen jag uppdaterade ang. bygget av vårt växthus. Veckan som gick gjorde vi ett ryck, när Jack äntligen hade semester! 


(null) 


Grunden vägdes in och balanserades rak, Minelle kontrollgick femtielva varv för att godkänna. 


(null) 


Denna bild tog jag i onsdags, när vi sprang fram och tillbaka med sågar, tumstock och vattenpass mellan skurarna. På med regnjackor och stövlar, nu finns inget dåligt byggväder bara dåliga byggkläder! 


(null)


Men så vände byggvädret dagen efter! Vi gick från regnjackan till badbyxan. Halva styrkan byggde och andra halvan badade! Byggbad, har ni hört talas om det? 


(null)


Tadaaa! Fönstren och sidorna har kommit upp! Tänk att jag & Jack köpte dessa fönster för en billig peng, ca 6,5år tidigare utan en aning om vad vi skulle använda de till. Nu kommer de till sin rätt. Och ja, jag har provlagt en liten stenrand för att se hur kanten omkring kommer att se ut. Det kommer bli prima ballerina. 


(null)


Så kom takstolar på plats och då vet alla att det vankas...


(null)


...Taklagsfest! Så jag och Jack skålade med varsin Cola Zero! 


(null)


Jag putsade av fönstren lite snabbt mellan allt sågande och skruvande. Wow, fönsterkitt och karmar må vara lite torra och spruckna, men denna blänkande, klara och vågiga glasytan på själva fönsterrutorna. Så fina. 


(null)


Endel ospröjsade rutor på ena sidan. De ska få sig lite hemmaniskrad spröjs snart. 


(null)


Hela familjen har verkligen varit en del av detta bygge. Har de inte varit byggsällskap så har de varit livs levande "tving" och hållt plankorna på plats.


(null)


Egensnickrade pardörrar är på gång! Vi har använt två rutor och fölängt med reglar och skivor, de ska få lite lister, panel pch färg innan de ska sättas på plats.

En liten uppdatering av växthusbygget! Imorgon kommer troligtvis taket på plats och idag hann jag även måla halva sidan innan regnet satte stopp. 

Fortsättning följer! 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback