Låt oss fira lill-lördagen istället!

(null)

Nä, semmeldagen kan vi skrota om ni frågar mig som inte är ett fan av varken grädde eller mandelmassa. Men jag och Milton lyxade till det med fetonsdag idag stället, firade lill-lördagen med att göra egen chokladmousse. Det må inte se mycket ut för världen men oj så god! Så krämig och ordentligt med chokladsmak! 

(null)

Ville prova att göra de lite festligare och fick lite choklad över så den smälte jag och ringlade på kanten. Hur gott vore det inte att göra det på en kopp med varm choklad?! Det måste jag prova! 

(null)

Milton är största chokladmonstret jag känner (väljer alltid choklad till lördagsgodiset) så att slicka bunken ren var plättlätt för en rutinerad chokladätare som honom! 

(null)
 
Receptet får ni här: 

100gram choklad (gärna 70%)
1/2 krm salt
3 äggvitor
2 msk strösocker

1. Dela chokladen i mindre bitar och smält över vattenbad eller i mikron.
2. Vispa äggvitor och salt tills det blir ett vitt och fluffigt skum (vispa länge!). Tillsätt sockret och vispa tills smeten blir tjock och blank. 
3. Rör ner den smälta chokladen i äggblandningen och blanda väl. Klicka ut moussen i serveringsskålar och ställ sedan in i kylen i ca 1h. 

Färdig och supersmarrig! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback