Vita pärlor och jordiga fingrar

(null)

Man tror knappt att det är sant, sportlov, slutet av februari och asfaltsgatorna börjar torka och knoppar börjar bli gröna på vissa buskar och träd. Idag har solen skinit hela dagen och jag tjuvstartade våren med att förodla lite fröer i mini-drivhuset och plantera om lite blommor.

(null)

Pärlhyacinter är ett säkert vårtecken. Jag rotade fram en drös med krukor för att hitta den rätta, jag tänkte placera pärlorna i den högra  "krukan" som är i glas (innanför hönsnätet) och med en fin krona på toppen, men hyacinterna var snäppet för höga så kronan täckte dem. Då fick den trogna lerkrukan rycka in. 

(null)

Titta så små, nätta och fina! 

(null)

Jag skapade egengjorda små odlingskrukor av toarullar och fyllde de med fröer med bl.a borstnejlika. Jag är en riktig gröngöling på det här med odling, vad som kan/ska förodlas, hur och när, men jag tänker att man får pröva sig fram helt enkelt. Lär av att göra. 

(null)

En liten ettikett för att minnas vad som gömmer sig i de små jordbäddarna. 

(null) 

Här och här finns inlägg från arkivet, på andra planteringar jag gjort med pärlhyacinter. En av dem en lite annorlunda variant. 

(null)

Nu har vi fått en riktig försmak på den härliga tid vi har framför oss! Tänk att om några månader kan man istället rota med jordiga fingrar utomhus och förhoppningsvis skörda en och annan gurka, och ta in trädgårdsbuketterna in i fina vaser.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback