Klassiska kanon-kombon

(null)

Jag har nog aldrig mött en människa i mitt liv som tycker att choklad är äckligt. Har ni? Måste vara det mest säkra kortet att köra på när man ska bjuda hem fikagäster. Något chokladigt. 

(null)

Jag har heller inte mött någon människa i mitt liv som älskar choklad så mycket som min son Milton 3,5år gör. Allra helst kinderäggs-choklad. Det är nu de senaste månaderna bara som han faktiskt intresserar sig av den lilla leksaksöverraskningen som gömmer sig i. Innan var det bara chokladägget, resten kunde kvitta. 

Förra påsken fick han totalt 14 kinderägg av våra familjen under påsk (bildbevis i slutet av inlägget). Ingen har liksom missat Milles kärlek till dessa chokladägg. 

Förra veckan bakade vi chokladmuffins efter att Milton önskat det, typ varje dag i två veckors tid. Han slickade rent smetskålen så den såg ut att vara diskad i diskmaskin och polerad med vax. Slutresultatet blev lyckat även det, inte bara smeten. Superkombon choklad och jordgubbar. 

Här kommer receptet så ni kan bjuda på superkombon nu i påsk, noll risk att någon blir besviken! 

(null)

Cupcakes
2 dl strösocker
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 ägg
1 dl mjölk
1 dl rapsolja
1 dl hett vatten

Chokladfrosting
200 g mörk choklad (70 %)
300 g rumsvarmt osaltat smör
2 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
1 krm salt

Såhär gör du:

Sätt ugnen på 175°C.

Cupcakes: Blanda socker, bakpulver, salt och vaniljsocker i en bunke.
Sikta ner mjöl och kakao.

Vispa ihop ägg, mjölk och olja hastigt i en annan bunke. Rör ner de torra ingredienserna med en ballongvisp. 
Tillsätt det heta vattnet lite i taget. Blanda till en slät smet.
Fördela smeten i 12 muffinsformar (för 12 port), ställda i en muffinsplåt.
Grädda i mitten av ugnen 16-18 minuter. Testa med provsticka, den ska vara torr. Ta ut och låt svalna helt.
Frosting: Hacka chokladen och smält över vattenbad eller försiktigt i mikron. Låt svalna till rumstemperatur.
Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och salt fluffigt i en bunke med elvisp. Rör ner chokladen och fortsätt vispa till en slät smet. Ställ frostingen i kylen ca 10 minuter om den känns för lös. Spritsa över muffinsarna. 


(null)

Chokladfrossa! Hur många kinderägg tippar vi på i år? 


Kommentarer
Jack säger:

Cupcakes ser fruktansvärt lockade ut, hoppas de är glutenfria, annars tar jag mig gärna ett kinderägg.

puss puss

2019-04-17 | 07:30:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback