Triss i tårta

 
Foton ©: Canon EOS 7D + Tamron 28-75/2,8 | inramadinredning.se
 
Här bjuder jag på tre bilder på mitt livs första tårta (som jag gjort själv alltså, inte ätit, det är betydligt fler....)
Jag fick i uppdrag av min vän Adam som fyller år imorgon, att göra hans födelsedagstårtan och självklart antog jag utmaningen. Han var precis in och kikade på resultatet och hjälpte till lite att dekorera med bladen. Hans betyg blev mer än godkänd, på utseéndet iallafall, smaken får vi se imorgon. 
 
Bilderna blev lite halvkassa, jag får skylla på det naturliga ljuset som nästan hade försvunnit helt eftersom solen hann att gå ner innan jag var färdig med tårtan. 
 
Den har ju sina små skavanker men den vart ju helt okej för att vara absolut första tycker jag. Nu ska det bli mer tårta, denna var bra övning eftersom jag även lovat att fixa till midsommartårtan. 
 
Den var ju inte så svårt att göra faktiskt:
 
Ingredienser:
1 pkt färdiga tårtbottnar (ja, jag fuskade lite)
Ca. 1L frysta (eller färska) jordgubbar
2st chokladkakor (alt. Nutella)
Ca. 1L färska jordgubbar (till dekoration)
Ca. 5 dl vispgrädde (till dekoration)
 
Hur du går till väga:
1. Placera den första tårtbotten på ett tårtfat.
2. Värm/tina de frysta jordgubbarna och mosa dem till mindre bitar.
3. Häll över de mosade jordgubbarna på första tårtbotten (som du placerat på tårtfatet)
4. Lägg över den andra tårtbotten på de mosade jordgubbarna.
5. Smält chokladen och häll över den andra tårtbotten, du kan istället kleta på Nutella om du tycker bättre om det (använd gärna en slickepott för att få ut chokladen över hela tårtbotten).
6. Lägg sedan på det tredje och sista tårtbotten.
7. Tag fram de färska jordgubbarna, vispa grädden och börja dekorera!
 
Lycka till! ♥
 

Kommentarer
Lena säger:

Ser gott ut! men är det frysta jordgubbar på? de såg färska ut, och det är ju gott nu när det är säsong för det.

Svar: Nej hoppsan, felskrivning såklart! Färska jordgubbar är det på och färska jordgubbar ska det stå! Nu när det är rätt säsong och allt :)
Inramad inredning ~ Shabby chic & lantligt

2013-06-17 | 22:32:19
nathalie säger:

asså hallo, det ser ju hur mumsigt ut som hellst, typiskt att sitta här kl 11 på kvällen oc vara hög gravid. tror gubben får åka till närmsta 7 eleven o köpa ngt gott haha

Svar: Haha, ledsen att jag frestade dig såhär mitt i natten! :) Du får nog skicka iväg gubben att söka efter jordgubbstårta, eller om du sätter honom i köket: på nattbakning ;)
Inramad inredning ~ Shabby chic & lantligt

2013-06-17 | 23:04:33
Bloggadress: http://nathaalliee.com
Viktoria Pettersson säger:

Ser super gott ut!

2013-06-19 | 16:51:39
Bloggadress: http://timetoshoot.blogg.se
Camillasbakverk säger:

Din blogg är ljuvlig! Den ska jag följa och lägga till på min länklistan med en gång!

Svar: Nämen åh! Tack snälla du, vad glad jag blir! Kul att du gillar den! :)
Och din blogg var också riktigt fin med härliga bilder! :)
Inramad inredning ~ Lantlig stil i drömvillan ♥

2013-09-30 | 10:05:19
Bloggadress: http://camillasbakverk.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback